środa, 7 stycznia 2015

Wysoki Jesionik 27.12.2014

I nastał kolejny dzień, dzień na który zaplanowana jest najbardziej widokowa trasa. Prognozy są optymistyczne.
Podjeżdżamy do Karlovej Studanki. Samochody pozostawiamy na dolnym parkingu(70 koron) i spacerujemy przez tą uzdrowiskową miejscowość. Na ulicach prawie żywej duszy. Mrozik -14, a pod pensjonatem Hubertus stoi starszy pan tylko w krótkich spodenkach, bez koszulki, a w rękach kijki ...

Dziś w trochę bardziej okrojonym składzie postanawiamy wjechać autobusem na Ovcarnę by maksymalnie wykorzystać czas na spacer przy ładnej pogodzie. Część ekipy z dolnego śląska postanawia dzisiejszego dnia zrobić inną trasę. My pakujemy się do autobusu o 08:54, który wywozi nas na parking pod Ovcarnią. Autobus zapchany do granic możliwości. Właściwie to jechały aż trzy autobusy. Nasz niedaleko celu ma przymusowy postój bo ktoś w tym ścisku słabnie.

Karlova Studanka

Po opuszczeniu autobusu jak najszybciej staramy się dojść do początku szlaku bo główną drogą ciągną tłumy pieszych i narciarzy. Na szczęście szlak czerwony zaczyna się po około 100 metrach. Od razu robi się luźniej. W zasadzie to oprócz naszej ekipy na szlaku jest tylko kilka osób.
Rozpoczynamy podejście na Vysoką Holę.

Podejście na Vysoką Holę

W okolicy najwyżej położonej przełęczy w Jesionikach - Sedlo u Petrových kamenů

Początkowo na niebie kilka chmurek, ale z biegiem czasu pogoda się poprawia. Na szczycie rewelacyjne warunki zimowe. Śniegu jeszcze niewiele i wędrówka nie sprawia żadnych trudności.

Rozległy szczyt Vysokiej Holi

Szczyt Vysokiej Holi jest bardzo rozległy i wędruje się spory odcinek niemal po płaskim. Vysoka Hole posiada dwie kulminacje 1464 m oraz 1465 m. W przeszłości wojsko miało tutaj poligon doświadczalny, a pod koniec ostatniej wojny rozpoczęto nawet budowę lotniska lecz nie ukończono. Przez szczyt przebiega historyczna granica Śląska i Moraw.

Widok na Velký Máj, Jelení hřbet i Břidličná hora

Idziemy jeszcze kawałek dalej na Kamzičník i zawracamy. Celem głównym jest przecież Pradziad. Niektórzy mają pewne porachunki z tym szczytem po lutowym Zjeździe ;)

Idziemy przez Petrovy kameny...

Przez przełęcz "Sedlo u Petrových kamenů"

Petrovy kameny 1438 m n.p.m.

Schodzimy do drogi Ovcarnia-Pradziad, którą przecinamy i rozpoczynamy podejście na szczyt wzdłuż stoku narciarskiego gdzie prowadzi zimowy szlak. Dzięki temu oszczędzamy trochę drogi.

Reklama ;)

Docieramy na szczyt. Tam krótka przerwa, piwo i sesja foto. Następnie schodzimy do chaty Barborka na obiad. Ja pozostaję jeszcze około 20 minut na szczycie. Później biegiem na przełaj dawnym szlakiem Pradziad-Barborka.

Masyw Keprnika

Widok na Vysoką Holę

W chacie Barborka jemy obiad i tuż po zachodzie słońca rozpoczynamy zejście niebieskim szlakiem do Karlovej Studanki. Od zachodu nadciągają chmury zwiastujące zmianę pogody.

Chata Barborka

Karlova Studanka
Szlak przyjemny choć w dolnej części oblodzony. Końcówka już przy świetle czołówek. Szybko pakujemy się do samochodów i wracamy na kwaterę.

Trasa tego dnia liczyła 17 km.