Strony

piątek, 1 października 2021

Czeski weekend - niedziela - 04.07.2021

 Pobudkę mam dość wcześnie, choć z samym zwijaniem biwaku bardzo się ociągam. Na spokojnie jem śniadanko bujając się około metra nad gruntem 😁

No ale w końcu trzeba się ruszyć jeżeli myślę dotrzeć do domu o sensownej godzinie 😉 Pogoda ma być bardzo ładna przez cały dzień to i jazda rowerem będzie samą przyjemnością. Jeszcze zanim ruszyłem w drogę to uwieczniam kilka widoków okolicy z powietrza....




 Plan drogi powrotnej będę układać na bieżąco... I tak jak kładąc się spać wczoraj miałem pomysł na początek dzisiejszej trasy tak z samego rana było to już mało istotne bo wymyśliłem coś zupełnie innego 😂

Zdecydowałem się jechać wzdłuż Łaby coby było całkiem łatwo. Na starość człowiek staje się coraz bardziej leniwy 😋

Pierwszy przystanek to Hostinné. Oczywiście obowiązkowym punktem programu są odwiedziny tamtejszego czworobocznego rynku z bardzo ciekawym, renesansowym ratuszem. W rogach wieży stoją dwie monumentalne figury odzianych w rzymskie zbroje olbrzymów. Plac jest otoczony mieszczańskimi domami z portykami z XVI-XVIII w.  Najcenniejszym zabytkiem jest pochodzący z XIII wieku kościół Świętej Trójcy z 53 metrową wieżą. Świątynia była wielokrotnie przebudowywana.






 Ciągle jadę wzdłuż Łaby.... Kierunek Dvůr Králové nad Labem. Na wysokości zjazdu na zaporę na jeziorze Les Království stoi niepozorna tabliczka przypominająca o tym, że w tym miejscu w roku 1968 rozbiła się pierwsza skoda model 1203  😅

Dvůr Králové nad Labem i obowiązkowe zakupy oraz kilka zdjęć na tamtejszym rynku. ....






I ciągle wzdłuż Łaby...., więc i odwiedzam po raz kolejny Kuks😉, perełkę czeskiego baroku ! Założycielem na początku XVIII wieku był hrabia František Antonín Špork, który odkrył tu lecznicze źródła mineralne. Poza klasztorem ze szpitalem powstał tu wówczas dom zdrojowy.

Oczywiście Junior najlepiej pokaże jak wygląda cały kompleks. Choć i do parku też tym razem wszedłem 😊




Jaroměř i Josefov wielokrotnie już odwiedzałem, więc tym razem nawet się nie zatrzymałem i nie wykonałem ani jednego zdjęcia 😋 

Jadę dalej ścieżką rowerową wzdłuż Łaby do miasteczka Smiřice. Poza pałacem i jego okolicą mało ciekawie tu dla mnie, ale mimo wszystko objeżdżam centrum....



Wracam pod najciekawszy obiekt w mieście czyli pod tamtejszy pałac. 

Obiekt powstały na miejscu, twierdzy wodnej w XVI wieku. Około 1700 roku nastąpiła jego przebudowa i od tamtej pory jest to obiekt w stylu barokowym. Aktualnie prowadzone są tam prace remontowe....



Oczywiście nie mogło zabraknąć ujęć z drona !



Tutaj też opuszczam nurt rzeki Łaba i jadę na Opočno.

Opočno zdecydowanie najładniejsze i najciekawsze według mnie miasto, które dzisiaj odwiedzam.
Główny plac dość rozległy i oczywiście wybrukowany. Zabudowa nie jest tak "zbita" do kupy. Barokowe i renesansowe kamienice stoją często oddzielnie.


Oprócz tego głównego placu jest też mniejszy zwany Trčkovo namesti. Tu też jest kilka ładnych kamienic.


 Przy placu tym stoi renesansowy kościół Najświętszej Trójcy. Jest on częścią tutejszego pałacu.

Tutejszy pałac jest jednym z najciekawszych, renesansowych tego typu obiektów w Republice Czeskiej. Obiekt został wzniesiony przez czeski ród szlachecki Trčků z Lípy w drugiej połowie XVI wieku. Arkadowy dziedziniec prezentuje się niesamowicie ze swoimi trzema kondygnacjami.



 Boczne uliczki również warto odwiedzić. Przy jednej z nich stoi renesansowa dzwonnica.



A teraz szybki przejazd przez Solnice do miasta Rychnov nad Kněžnou....


 Zabytkowe centrum miasta posiada status „miejskiej strefy zabytkowej“. Znajdzie się tu kilka wartych uwagi obiektów. ...

Synagoga pochodzi z 1787 roku i powstała na miejscu starszej. Spłonęła ona w 1830 roku. Po pożarze odbudowana została w stylu klasycystycznym. Podczas niemieckiej okupacji ziem czeskich została zdewastowana. Po zakończeniu wojny była wykorzystywana jako magazyn..... Obecnie mieści się tu muzeum.


Przy Starym Rynku stoi stary ratusz. Obecnie mieści muzeum zabawek.


Najciekawszym dla mnie i zapewne nie tylko dla mnie obiektem jest barokowy pałac. Budowę pałacu rozpoczął w roku 1676 František Karl Libštejnský z Kolovrat, a kontynuował jego syn Norbert Leopold oraz wnuk František Karl II. Dokończony był w XVIII w. 


 Oczywiści nie mogło zabraknąć ujęć z lotu ptaka 😊


Do domu mam jeszcze dość długi dystans, a tu robi się coraz później. Najwyższa pora podkręcić tempo jazdy. Na pewno utrudnieniem będą podjazdy, które czekają na mnie w Jesionikach. Na szczęście znam tam niemal każdy zakręt. Nic nie będzie dla mnie zaskoczeniem 😉

I podkręcam tempo.... Kieruję się na Kraliky. Najpierw w Žamberk gdzie trafia na niezły korek. Chcąc go wyminąć jadę chodnikiem i zostaję zatrzymany i upomniany przez policję, że po chodniku nie wolno jeździć rowerem bo to miejsce dla pieszych..... 😁 Ani jednego pieszego na tym chodniku nie widziałem 😜

Następnie przejeżdżam nad jeziorem Pastviny....



Kraliky już widać, ale ja mam zamiar podlecieć dronem nad znajdujący się na wzniesieniu ponad miastem klasztor.

Kompleks pielgrzymkowy Góra Matki Bożej (Hora Matky Boží). Wybudowany staraniem biskupa Tobiáša Jana Beckera. Jako dziecko ślubował, że na górze ponad miasttem zbuduje kościół. Ślubowanie spełnił i Łysa Góra zmieniła się w latach 1696–1710 na Górę Matki Bożej.

Kompleks pielgrzymkowy, który tu wybudował, przeżył szereg katastrof, ale istnieje po dziś dzień..... 



Jeszcze tylko ostatnie spojrzenie na okolicę przy zachodzącym właśnie słońcu i pora śmigać do domu, a tam mam jeszcze 72 kilometry przez góry. Mimo to jadąc bez przerw jestem w domu o znośnej godzinie.

Przez ten weekend ukręciłem przyzwoite 442 kilometry, ale przede wszystkim pośmigałem po Czechach czego mi ostatnio bardzo brakowało ! 😊


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz